هفته آموزش دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ فرصتی برای بازاندیشی و ارتقای کیفیت آموزش
دکتر محبوبه مافینژاد، مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی تهران، در سخنانی به مناسبت هفته آموزش این دانشگاه، بر اهمیت آموزش بهعنوان یکی از ارکان اصلی توسعه تأکید کرد و آن را قلب تپنده دانشگاه دانست. وی آموزش را تنها ابزاری برای انتقال دانش ندانسته، بلکه فرآیندی مهم در پرورش اندیشهها، مشارکت و رشد فردی و جمعی خواند که زمینهساز تعالی جامعه دانشگاهی است. دکتر مافینژاد هدف از برگزاری کنگره هفته آموزش را ایجاد فضایی برای بازاندیشی و همفکری جامعه دانشگاهی در خصوص نقش مهم آنها در تربیت فارغالتحصیلان کارآمد و توانمند دانست. وی افزود: این هفته، فرصتی است برای مرور راهکارها و راهحلهایی جهت ارتقای کیفیت آموزش و همچنین پاسخگویی به نیازهای نسل جدید فراگیران. دکتر مافی نژاد بر اهمیت ایجاد مسیری برای ارتقای آموزش تأکید کرد و گفت: کنگره هفته آموزش دانشگاه فرصتی است تا افراد بتوانند به تبادل تجربیات و گفتمانهای مشترک پرداخته و در مسیر ارتقاء کیفیت آموزش دانشگاه گام بردارند. این برنامه به بررسی چالشهای موجود در آموزش علوم پزشکی و ارائه راهحلهای مبتنی بر شواهد در دنیای امروز میپردازد.
گفت و گو با برگزیدگان هجدهمین جشنواره شهید مطهری دانشگاه علوم پزشکی تهران
آسیبشناسی دهان آسانتر از همیشه؛ موفقیت مدل آموزشی ترکیبی در دانشکده دندانپزشکی
در هجدهمین جشنواره شهید مطهری دانشگاه علوم پزشکی تهران، از دکتر سمیرا درخشان، دانشیار گروه آسیبشناسی دهان، فک و صورت و مدیر دفتر توسعه آموزش دانشکده دندانپزشکی، به دلیل ارائه یک فرآیند آموزشی نوآورانه قدردانی شد. این فرآیند آموزشی با عنوان «طراحی، اجرا و ارزشیابی ارائه ترکیبی درس آسیبشناسی دهان و فک و صورت با استفاده از خرده محتواهای الکترونیکی مبتنی بر اصول مایر و متناسب با نسل Z» بهعنوان یکی از طرحهای برگزیده در حیطه یادگیری الکترونیک جشنواره معرفی شد. این طرح که ریشه در پایاننامه کارشناسی ارشد آموزش پزشکی او دارد، در دو ترم اخیر در دانشکده اجرا شده و همچنان در حال اجرا است.
پیام تسلیت رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران به مناسبت درگذشت دکتر محمد غفرانی، بنیانگذار رشته مغز و اعصاب کودکان در ایران
دکتر سید رضا رئیس کرمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در پیامی درگذشت دکتر محمد غفرانی، بنیانگذار رشته مغز و اعصاب کودکان در ایران را تسلیت گفت.
ششمین جلسه ستاد اجرایی و هماهنگی برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد
بررسی سناریوهای اعتباری برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت
ششمین جلسه ستاد اجرایی و هماهنگی برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع دانشگاه علوم پزشکی تهران، دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۴ با حضور دکتر سیدرضا رئیسکرمی، رئیس دانشگاه و اعضای ستاد در سالن مدافعان سلامت ستاد مرکزی برگزار شد. در این جلسه مقرر شد تا هفتمین و آخرین جلسه نظری این ستاد، هفته آینده برگزار و پس از آن هر دو شبکه بهداشت و درمان شهرستان های ری و اسلامشهر و نیز مرکز بهداشت جنوب تهران آمادگی خود را اعلام و یک مرکز مجری برنامه بیمه روستایی را بهعنوان پایلوت معرفی کنند. بدین ترتیب دانشگاه علوم پزشکی تهران از دو هفته آینده وارد فاز عملیاتی و میدانی برای تکمیل، تقویت و توسعه برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت در منطقه تحت پوشش دانشگاه می شود.
مراسم روز جهانی ماما
تاکید رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران بر نقش بیبدیل ماماها در ارتقای شاخصهای سلامت مادر و نوزاد
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در مراسم گرامیداشت روز جهانی ماما که با حضور جمعی از ماماهای دانشگاه در سالن آمفی تئاتر ستاد مرکزی برگزار شد، با اشاره به ارتقای چشمگیر شاخصهای سلامت مادران و نوزادان در چهار دهه گذشته، از نقش کلیدی ماماها در این دستاوردها قدردانی کرد. وی این بهبود را نتیجه فعالیت تیمی گستردهای در سطوح مختلف نظام سلامت دانست و افزود: خانه های بهداشت، پایگاههای سلامت، مراکز درمانی، اورژانسهای زایمانی و مراکز آموزشی، همگی در این مسیر نقش داشته اند، اما بدون تردید، نقش ماماها در این میان غیرقابل انکار و شایسته قدردانی است.
نشست هیئت رئیسه دانشگاه برگزار شد
قدردانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران از ظرفیتهای داروسازی دانشگاه؛ تاکید بر تعیین سهم دانشگاه از شرکتهای دانشبنیان
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، در جلسه هیئترئیسه این دانشگاه که به میزبانی مرکز رشد فرآوردههای دارویی برگزار شد، با قدردانی ویژه از مجموعههای دارویی دانشگاه بهویژه دانشکده داروسازی، داروخانه ۱۳ آبان و مرکز رشد فرآوردههای دارویی، جایگاه این حوزه را «ویژه و پرافتخار» دانست و گفت: «دانشکده داروسازی ما همانند پزشکی، دندانپزشکی، توانبخشی و پرستاری و مامایی، از اولین و مهمترین دانشکدههای تخصصی کشور بوده است و بسیاری از دانشکدههای داروسازی دیگر کشور، به دست فارغالتحصیلان این دانشکده پایهگذاری شدهاست.»
کتابخانه دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مرجع علمی و پژوهشی برجسته کشور
دکتر علی نجفی، رئیس کتابخانه دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در گفت وگویی با اشاره به قدمت و ویژگیهای منحصر به فرد این کتابخانه گفت: این کتابخانه قدیمیترین و بزرگ ترین کتابخانه دانشکدهای در کشور است که از سال 1316 آغاز به کار کرده و تاکنون به فارغالتحصیلان و اساتید دانشکده خدمات علمی گستردهای ارائه کرده است.
سی سال افتخار، سی سال تعالی
طنین گامهای استوار مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی تهران در مسیر شکوفایی آموزش پزشکی
همزمان با برگزاری هفته آموزش، سیامین سالگرد تأسیس مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی تهران با حضور جمعی از استادان، دانشجویان، پژوهشگران و مسئولان حوزه آموزش پزشکی، در فضایی صمیمی و علمی در موزه تاریخ علوم پزشکی گرامی داشته شد. این مرکز به عنوان اولین مرکز همکار آموزش مبتنی بر شواهد در خاورمیانه به رسمیت شناخته شده است که افتخاری بزرگ برای دانشگاه علوم پزشکی تهران به شمار میرود.
نگاهی نو، افقی تازه
شصت سالگی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ آغاز پوست اندازی دوم
در آیین گرامیداشت شصتمین سالگرد تأسیس دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر سید احمدرضا خاتونآبادی، رئیس این دانشکده، با اشاره به دستاوردهای چشمگیر حوزه توانبخشی در دهههای اخیر، بر ضرورت عبور از چالشهای موجود و حرکت به سوی «پوستاندازی دوم» در این حوزه تأکید کرد. وی اظهار داشت: «خوشبختانه رشد چشمگیری که در دهههای اخیر در حوزه توانبخشی کشور رخ داده، توانسته پاسخگوی بسیاری از نیازهای جامعه باشد. اما همچنان با چالشهایی چون کمبود نیروی انسانی متخصص، محدودیت تجهیزات و مشکلات زیرساختی روبهرو هستیم.»
گفتوگو با دکتر منصور جمالی زواره، استاد پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی تهران
علم زمانی معنا مییابد که با عشق آموخته و آموزش داده شود
دکتر منصور جمالی زواره، عضو هیئت علمی پیشکسوت دانشگاه، در گفت وگویی با روابط عمومی دانشگاه، ضمن مرور خاطراتی از دوران کودکی، دیدگاههای خود را پیرامون رسالت آموزش، جایگاه استاد، آینده نگری نسل جوان، مهاجرت نخبگان و نقش آموزش در توسعه انسانی تبیین کرد. دکتر جمالی زواره با اشاره به تغییرات نسلی و انتظارات جدید دانشجویان گفت: دانشجوی امروزی به دنبال استادی الهام بخش و راهنماست، نه صرفاً یک منبع اطلاعات. او میخواهد بیندیشد، نقد کند و دیده شود. در این شرایط، استاد باید علاوه بر دانش علمی، مهارت ارتباطی، انگیزشی و درک اجتماعی داشته باشد.